Historia

Ernst Steingruber kom från Österrike till Sverige i efterkrigstiden i (slutet på 40-tale)t för att studera Svenskt jordbruk.
Planen från början var att han skulle bli Agronom. Men han fann snart sin stora kärlek Sonja en Västerfärnebotös, och några år senare kom förstfödde sonen Christer till världen.

Ernsts körde varubussen i Färnebo under några år och lärde känna traktens bönder. Vilket gjorde att han blev betrodd i bygden, och kunde låna 5000 kr av bönderna för att köpa sig en egen buss och satsa på flyttbranschen. Det gick upp och ner och när pengarna tidvis var slut fick han låna slantar hela 50 kr till diesel av svärmor.

Snart blomstrade dock affärerna och det investerades i flyttbuss nr 2 och senare (1959) köptes ett helt åkeri i Avesta i Gustavssons Trafik AB. Och så var Ernsts Express AB ett lokalt stort åkeri med ett 15-tal lastbilar och bussar.

Det visa sig att Österrikaren Ernst var en riktig entreprenör ut i fingerspetsarna, som tidvis fick styrdas upp av fru Sonja som även hade rollen som åkeriets kamrer (vilket var tur ibland).

Man körde grus, betong, plogade vägar, oljebilar anskaffades… och åt den den stora baskunden, ortens Jernverk(det då Johnsson ägda Avesta Jernverk) kördes råvaror, plåt och slagg. Företaget växte och i början av 60-talet byggdes den första egna verkstan med kontor och garagen.
Ernsts Express var i början på 60-talet, södra Dalarnas största privatägda Åkeri, en position man sedan dess hållit.

I dag är äldsta sonen Christer Steingruber delägare och styrelseordförande i företaget, som har 150 anställda och ett 100-tal tunga fordon igång. Majoritetsägare är m4-gruppen AB med säte i Västerås.
Omsättningen uppgår till närmare 300 Milj/år.